diumenge, 20 de desembre del 2015

Paper de la persona educadora

En el nostre projecte l’educador serà l’eix motivador en les diferents activitats. Dirigirà la dinàmica quan sigui necessari, però també ha de ser capaç de donar marge a la llibertat en les decisions dels infants, amb l’objectiu d’aconseguir una participació activa d’aquests. Tenim en compte que viu i comparteix un espai i una temporalitat bastant àmplia amb tots els alumnes, i ha de ser conscient que en la primera etapa de la vida els infants necessiten de l’adult per satisfer les seves necessitats bàsiques. Amb aquesta condició haurà de complir les següents qualitats:
  • Estabilitat emocional.
  • Seguretat en sí mateix, fermesa, autoestima.
  • Paciència.
  • Ser alegre, capaç de gaudir de les petites coses.
  • Sensible.
  • Expressiu, amb capacitats de comunicació verbal i no verbal.
  • Observador.
  • Ha de tenir sentit i límit de responsabilitat.
  • Empatia.
  • Capacitat de escolta.
  • Ser respectuós a la intimitat personal i familiar.



Les principals funcions que durant l’execució de la unitat durà a terme són:
  • Organitzar les activitats quotidianes, l’ambient i el material de joc.
  • Facilitar i orientar el joc dels infants en els diferents contexts en que es porti a terme.
  • Presenciar el joc dels infants per donar-los confiança, tranquil·litat i seguretat a fi de poder centrar-se en el joc.
  • Inicia les activitats lúdiques dirigides i donar les ajudes que calguin.
  • Motivar sempre els infants perquè vulguin participar en les activitats i ho facin lliurement.
  • Fomentar la interacció amb els infants per tal que tots s’acabin integrant.
  • Realitzar la tasca d’avaluar i autoavaluar-se. Necessita saber fins a quin punt s’han complert els objectius que havia proposat i veure si la seva intervenció ha estat adequada.


Al llarg d’aquesta unitat didàctica l’educador serà conductor de l’aprenentatge. Es mostrarà com a dinamitzador de les activitats sent capaç d’animar i captar l’atenció dels infants, amb la finalitat d’afavorir l’autonomia personal i el creixement de coneixements.
L’educador/a que dóna suport a l’aula és el/la tècnic/a d'educació infantil i és la persona que es dedica a programar i avaluar els processos educatius i d'atenció a la infància. esdevenint també un/a protagonista essencial en el procés d'aprenentatge i desenvolupament dels infants. Les funcions principals que realitza són les detallades en els següents punts:
  • Programa i avalua els processos educatius i d'atenció a la infància.
  • Prepara, desenvolupa i avalua les activitats destinades a la creació d'hàbits per fomentar l'autonomia.
  • Dóna resposta a les necessitats bàsiques per tenir cura d'un infant.
  • Prepara, desenvolupa i avalua projectes educatius formals i no formals.
  • Aplica metodologies de joc per fomentar la creativitat, la iniciativa i la disciplina, i les bones relacions entre nens i nenes.
  • Planteja activitats destinades a desenvolupar la comunicació oral dels infants.
  • Dinamitza i engresca grups de nens i nenes a través del joc i l'estudi.
  • Elabora documentació d'avaluació dels nens i nenes, i la trasllada als seus pares i mares.
  • Es coordina amb la resta de professionals del centre per assolir els objectius descrits en el projecte educatiu.
  • Identifica possibles carències alimentaries, personals i familiars dels infants, i actua tal i com estableix la normativa.
  • Atén les peticions dels nenes i nenes tenint en compte les indicacions dels seus progenitors.
  • Aplica els seus coneixements assistencials per atendre els nens i nenes en cas de malaltia.