En
el nostre projecte l’educador serà l’eix motivador en les
diferents activitats. Dirigirà la dinàmica quan sigui necessari,
però també ha de ser capaç de donar marge a la llibertat en les
decisions dels infants, amb l’objectiu d’aconseguir una
participació activa d’aquests. Tenim en compte que viu i
comparteix un espai i una temporalitat bastant àmplia amb tots els
alumnes, i ha de ser conscient que en la primera etapa de la vida els
infants necessiten de l’adult per satisfer les seves necessitats
bàsiques. Amb aquesta condició haurà de complir les següents
qualitats:
- Estabilitat emocional.
- Seguretat en sí mateix, fermesa, autoestima.
- Paciència.
- Ser alegre, capaç de gaudir de les petites coses.
- Sensible.
- Expressiu, amb capacitats de comunicació verbal i no verbal.
- Observador.
- Ha de tenir sentit i límit de responsabilitat.
- Empatia.
- Capacitat de escolta.
- Ser respectuós a la intimitat personal i familiar.
Les
principals funcions que durant l’execució de la unitat durà a
terme són:
- Organitzar les activitats quotidianes, l’ambient i el material de joc.
- Facilitar i orientar el joc dels infants en els diferents contexts en que es porti a terme.
- Presenciar el joc dels infants per donar-los confiança, tranquil·litat i seguretat a fi de poder centrar-se en el joc.
- Inicia les activitats lúdiques dirigides i donar les ajudes que calguin.
- Motivar sempre els infants perquè vulguin participar en les activitats i ho facin lliurement.
- Fomentar la interacció amb els infants per tal que tots s’acabin integrant.
- Realitzar la tasca d’avaluar i autoavaluar-se. Necessita saber fins a quin punt s’han complert els objectius que havia proposat i veure si la seva intervenció ha estat adequada.
Al
llarg d’aquesta unitat didàctica l’educador serà conductor de
l’aprenentatge. Es mostrarà com a dinamitzador de les activitats
sent capaç d’animar i captar l’atenció dels infants, amb la
finalitat d’afavorir l’autonomia personal i el creixement de
coneixements.
L’educador/a
que dóna suport a l’aula és el/la tècnic/a d'educació infantil
i és la persona que es dedica a programar i avaluar els processos
educatius i d'atenció a la infància. esdevenint també un/a
protagonista essencial en el procés d'aprenentatge i desenvolupament
dels infants. Les funcions principals que realitza són les
detallades en els següents punts:
- Programa i avalua els processos educatius i d'atenció a la infància.
- Prepara, desenvolupa i avalua les activitats destinades a la creació d'hàbits per fomentar l'autonomia.
- Dóna resposta a les necessitats bàsiques per tenir cura d'un infant.
- Prepara, desenvolupa i avalua projectes educatius formals i no formals.
- Aplica metodologies de joc per fomentar la creativitat, la iniciativa i la disciplina, i les bones relacions entre nens i nenes.
- Planteja activitats destinades a desenvolupar la comunicació oral dels infants.
- Dinamitza i engresca grups de nens i nenes a través del joc i l'estudi.
- Elabora documentació d'avaluació dels nens i nenes, i la trasllada als seus pares i mares.
- Es coordina amb la resta de professionals del centre per assolir els objectius descrits en el projecte educatiu.
- Identifica possibles carències alimentaries, personals i familiars dels infants, i actua tal i com estableix la normativa.
- Atén les peticions dels nenes i nenes tenint en compte les indicacions dels seus progenitors.
- Aplica els seus coneixements assistencials per atendre els nens i nenes en cas de malaltia.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada