Som
una escola inclusiva
“Atendre
a la diversitat, educar en la diversitat en definitiva, no vol dir
adoptar mesures especials per a alumnes difícils, sinó organitzar
els elements escolars i curriculars ordinaris per tal què facilitin
l’aprenentatge de tots els alumnes. No etiquetem mestres per a què
etiquetin alumnes. Cerquem criteris generals per poder ensenyar tots
a tots, per poder aprendre tots de tots” G.
Spano.
Dins
del nivell d’educació infantil, és on juga un paper molt
important el tractament de la diversitat. No hem d’oblidar que és
en aquest nivell on el nen s’inicia en l’escolarització, i és
en aquesta etapa on els infants desenvolupen al màxim el seu
potencial intel·lectual, així com el seu sistema de relacions amb
el món que els envolta. Per tant, els educadors que impartim classe
en aquest nivell, considerem vital l’atenció i el tractament
individual de cada nen, doncs cada persona té un ritme maduratiu
diferent que cal respectar i tenir-ho present en tot moment.
Si
entrem en una llar d'infants qualsevol podem observar que els infants
tenen diferent sexe, edat, estil d'aprenentatge, interessos,
personalitat, coneixements previs, llengua, ritmes d'aprenentatge,
etc.
A
més, en l'actualitat, cal afegir-hi altres tipus de diversitat com
són les diferències ètniques, lingüístiques, culturals,
religioses, d'immigrants, de refugiats, de grups de risc social, etc.
Cada un
d'aquest infants té una sèrie de característiques físiques,
socials o psicològiques que els fan diferents.
Quan
parlem d'atendre la diversitat en l'àmbit escolar, fem referència a
totes les actuacions que podem realitzar per donar resposta a les
diferents individualitats que s'atenen.
Els
principis que presideixen les seves actuacions, venen marcades pel
Pla director de l’educació especial de Catalunya i són els
següents:
1-
Normalització
2
- Integració
3
- Inclusió
4
- Personalització
5
- Participació
6
- Sectorització
7
- Atenció interdisciplinària
8
- Optimització dels servei
L’atenció
a la diversitat amb els més petits es treballa des de l’aula
ordinària a través de diferents intervencions orientades a
l’educació emocional, per tal de sensibilitzar en els nens i les
nenes en la diferència i saber-se posicionar davant d’ella amb
tolerància.
Des de l’Etapa d’Infantil valorem molt positivament l’atenció individualitzada perquè ens permet establir un vincle que ens possibilita conèixer amb profunditat les emocions, la sociabilitat i la capacitat d’aprenentatge del nostre alumnat, poder entendre les seves diferències i com són viscudes.
Des de l’Etapa d’Infantil valorem molt positivament l’atenció individualitzada perquè ens permet establir un vincle que ens possibilita conèixer amb profunditat les emocions, la sociabilitat i la capacitat d’aprenentatge del nostre alumnat, poder entendre les seves diferències i com són viscudes.
Partim
d'un model d'escola comprensiu en el qual l'atenció a la diversitat
és un element central. Per donar resposta a aquesta diversitat,
disposem d'un model curricular obert i flexible amb diferents nivells
de concreció que permet que els centres i el professorat concretin
el seu currículum adaptant-lo a les necessitats educatives dels seus
alumnes i al context educatiu en el qual s'insereix el centre.
A
partir del currículum que publica l'administració educativa, els
centres i els equips educatius prenem tota una sèrie de decisions
que serviran per atendre la diversitat. Aquestes poden anar des
d'actuacions de caràcter preventiu que quedaran reflectides en el
PEC i PPC i unes d'altres de més específiques, com poden ser els
plans individualitzats PI.
Hem
de recordar que la diversitat fa referència a tots els alumnes i no
únicament a aquells que presenten unes necessitats educatives
especials. Tenint en compte aquesta referència, dins del nostre
projecte d'aula, i com a mesura per a atendre la diversitat, s'han
dissenyat i planificat activitats de reforç i aprofundiment, on, les
primeres van adreçades a tots els alumnes que presentin dificultats
amb l'adquisició dels continguts mínims, i les segones, que tenen
un major nivell de complexitat , a aquells infants que resolen de
manera satisfactòria els continguts bàsics. Aquestes activitats, es
realitzaran en funció dels resultats que es vagin derivant de les
avaluacions corresponents, en funció de l'assoliment o no dels
objectius proposats per a cada tasca.
L’etapa
en la que hem plantejat aquesta unitat didàctica és una etapa
integradora i inclusiva, i amb aquest projecte, com totes les unitats
didàctiques que el componen, es proposa fer un treball ampli de
globalitat. En aquest cas en concret, la nostra intenció és
treballar la música enfocada en el entorn físic i cultural que
envolta als infants alumnes de la nostra escola.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada