dilluns, 7 de desembre del 2015

L'atenció a la diversitat

Som una escola inclusiva

Atendre a la diversitat, educar en la diversitat en definitiva, no vol dir adoptar mesures especials per a alumnes difícils, sinó organitzar els elements escolars i curriculars ordinaris per tal què facilitin l’aprenentatge de tots els alumnes. No etiquetem mestres per a què etiquetin alumnes. Cerquem criteris generals per poder ensenyar tots a tots, per poder aprendre tots de tots” G. Spano.

Dins del nivell d’educació infantil, és on juga un paper molt important el tractament de la diversitat. No hem d’oblidar que és en aquest nivell on el nen s’inicia en l’escolarització, i és en aquesta etapa on els infants desenvolupen al màxim el seu potencial intel·lectual, així com el seu sistema de relacions amb el món que els envolta. Per tant, els educadors que impartim classe en aquest nivell, considerem vital l’atenció i el tractament individual de cada nen, doncs cada persona té un ritme maduratiu diferent que cal respectar i tenir-ho present en tot moment.


Si entrem en una llar d'infants qualsevol podem observar que els infants tenen diferent sexe, edat, estil d'aprenentatge, interessos, personalitat, coneixements previs, llengua, ritmes d'aprenentatge, etc.
A més, en l'actualitat, cal afegir-hi altres tipus de diversitat com són les diferències ètniques, lingüístiques, culturals, religioses, d'immigrants, de refugiats, de grups de risc social, etc.
Cada un d'aquest infants té una sèrie de característiques físiques, socials o psicològiques que els fan diferents.

Quan parlem d'atendre la diversitat en l'àmbit escolar, fem referència a totes les actuacions que podem realitzar per donar resposta a les diferents individualitats que s'atenen.
Els principis que presideixen les seves actuacions, venen marcades pel Pla director de l’educació especial de Catalunya i són els següents:

1- Normalització
2 - Integració
3 - Inclusió
4 - Personalització
5 - Participació
6 - Sectorització
7 - Atenció interdisciplinària
8 - Optimització dels servei

L’atenció a la diversitat amb els més petits es treballa des de l’aula ordinària a través de diferents intervencions orientades a l’educació emocional, per tal de sensibilitzar en els nens i les nenes en la diferència i saber-se posicionar davant d’ella amb tolerància. 

Des de l’Etapa d’Infantil valorem molt positivament l’atenció individualitzada perquè ens permet establir un vincle que ens possibilita conèixer amb profunditat les emocions, la sociabilitat i la capacitat d’aprenentatge del nostre alumnat, poder entendre les seves diferències i com són viscudes.

Partim d'un model d'escola comprensiu en el qual l'atenció a la diversitat és un element central. Per donar resposta a aquesta diversitat, disposem d'un model curricular obert i flexible amb diferents nivells de concreció que permet que els centres i el professorat concretin el seu currículum adaptant-lo a les necessitats educatives dels seus alumnes i al context educatiu en el qual s'insereix el centre.
A partir del currículum que publica l'administració educativa, els centres i els equips educatius prenem tota una sèrie de decisions que serviran per atendre la diversitat. Aquestes poden anar des d'actuacions de caràcter preventiu que quedaran reflectides en el PEC i PPC i unes d'altres de més específiques, com poden ser els plans individualitzats PI.

Hem de recordar que la diversitat fa referència a tots els alumnes i no únicament a aquells que presenten unes necessitats educatives especials. Tenint en compte aquesta referència, dins del nostre projecte d'aula, i com a mesura per a atendre la diversitat, s'han dissenyat i planificat activitats de reforç i aprofundiment, on, les primeres van adreçades a tots els alumnes que presentin dificultats amb l'adquisició dels continguts mínims, i les segones, que tenen un major nivell de complexitat , a aquells infants que resolen de manera satisfactòria els continguts bàsics. Aquestes activitats, es realitzaran en funció dels resultats que es vagin derivant de les avaluacions corresponents, en funció de l'assoliment o no dels objectius proposats per a cada tasca.

L’etapa en la que hem plantejat aquesta unitat didàctica és una etapa integradora i inclusiva, i amb aquest projecte, com totes les unitats didàctiques que el componen, es proposa fer un treball ampli de globalitat. En aquest cas en concret, la nostra intenció és treballar la música enfocada en el entorn físic i cultural que envolta als infants alumnes de la nostra escola.