dijous, 24 de desembre del 2015

SEQÜÈNCIA DIDÀCTICA D'ACTIVITATS



Aquí teniu la seqüència didàctica d'activitats programades per la Unitat Didàctica "Un tomb pel nostre poble":


GENER
Dimarts 12
Activitat 1
Som exploradors!
Detecció de coneixements previs i motivació. Inclou sortida pel poble
Fem una sortida als voltants de l'escola per tal d'observar els animals que hi viuen al nostre entorn. Els nens i nenes utilitzaran una lupa per realitzar l'observació i càmeres fotogràfiques (de joguina), per tal de fomentar l'atenció. Buscarem insectes, formigues, ocells i imitarem el so que fan. També observarem les flors, els arbres... i els efectes que tenen els fenòmens meteorològics sobre ells.
Dimecres 13
Activitat 2
Les Campanes del nostre poble
Experimentació i coneixements
Al campanar del poble tenim dues campanes que tenen nom propi, les coneixem i descobrim com sonen. Treballem a classe amb dues campanes, una es molt gran i fa un so molt greu. L’altre és més petita i fa un so més agut. Després cada infant les podrà tocar i dirà el seu nom per presentar-se.
Dimecres 20
Activitat 3
Els Castellers
Experimentació i coneixements

Passarem imatges dels castellers, podran apreciar la construcció i les diferents parts d'un castell. Li posarem la música dels castells, que coneguin les gralles. I després, mentre sona la música dels castellers, li proposarem que vagin fent castells amb peces de fusta.
Dimecres 27
Activitat 4
Els oficis
Assimilació de nous conceptes i coneixements
Audició de la cançó “QUAN SERÉ GRAN”. Es treballarà a classe un petit taller i jugar a disfressar-se. Direm quins oficis es donen al nostre poble. També seria interessant fer participar algun pare o mare que visiti la classe i expliqui als infants en què consisteix el seu treball.
FEBRER
Dimecres 3
Activitat 5
Ball de bastons
Experimentació i coneixements
Passarem unes imatges/vídeo del ball de bastons del poble perquè els infants el puguin conèixer.
Durarà uns deu minuts i després els hi donarem els pals perquè ells puguin fer el ball. Els anirem guiant i aniran picant més fort i més fluixet, picaran amb els dos pals, picaran a terra. Sempre amb compte i poc a poc, que es concentrin a fer-ho ben fet i estiguin al cas del soroll que emet.
Dimecres 10
Activitat 6
Els Nanos
Experimentació i coneixements
Coneixerem els nanos, reproduirem la cançó popular que els acompanya on ballarem, picarem de mans i podrem seguir el ritme amb un timbal, d'aquesta manera coneixerem de mes a prop el que envolta als nanos i la seva tradició.
Dimecres 17
Activitat 7
El Cos
Experimentació i coneixements
L'educador disfressat de Gegant canta una cançó mentre es posa uns llaços a diferents parts del cos (un al cap, un al coll, un a cada braç i un a cada peu i finalment un a la panxa). Llavors els nens i nenes surten en parelles; un fa de gegant i l'altre li posa els llaços mentre tots canten la cançó. Després els infants s'intercanviaran el paper, fins que tots ho hagin fet.
Dimecres 24
Activitat 8
El llenguatge del vent i la pluja
Experimentació i coneixements
Treballem a classe aquests dos elements, entre d’altres. Primer fem una observació dels fenòmens meteorològics que podem veure al pati (el vent, la pluja…). A través d’una cançó imitem el so de la pluja picant amb els nostres dits sobre el nostre cap, bufem per imitar al vent....
MARÇ
Dimecres 2
Activitat 9
Anem a buscar cargols!
Experimentació, observació i coneixements. Inclou sortida
Ensenyarem la cançó popular “CARAGOL TREU BANYA”. Podem aprofitar un dia que hagi plogut i fer sortir als nens i nens a l'entorn més immediat, com per exemple el pati, no oblidem que la nostra Escola està situada en un entorn rural, i anar a buscar-ne. Amb els que recollim, farem una observació a l'aula i els hi podem fer un petit habitacle. Demanarem la col·laboració dels pares per tal que portin unes botes d'aigua per posar als nens.
Dimecres 10
Activitat 10
El conte de la Mulassa
Audició i expressió
Vindran dos membres de l’escola de música del poble i ens explicaran un conte amb música en directe. Els nens estaran asseguts a terra amb coixins, al voltant dels músics.
Dimecres 16
Activitat 11
Pintem la música!
Muntatge grup, experimentació i expressió
Mitjançant aquesta activitat volem posar punt i final a una unitat didàctica plena de música, d'entorn, de cultura i de saber... de saber ser, de saber estar i de saber fer. A través d'una audició de música clàssica deixarem que els infants es deixin portar i expressin com la senten, com l'escolten i com la viuen; representant aquesta vivència a través del llenguatge plàstic: la pintura.