divendres, 25 de desembre del 2015

TIPUS DE PROGRAMACIÓ

Hem planificat una unitat didàctica pensada per a infants de P2 (2-3 anys) del Primer cicle d’Educació Infantil; l'hem titulada “Un tomb pel nostre poble” i té una durada en el temps d'un trimestre, concretament el segon. Consta d'un seguit d'activitats d’ensenyament i aprenentatge ordenades, estructurades i articulades per a la consecució d’uns objectius educatius, amb un començament i un acabament conegut, i que inclouen les activitats d’avaluació.
Com a unitat didàctica d'un trimestre té correspondència amb el que s’ha definit en la programació anual, per la qual cosa existeix una relació directe amb el projecte anual centrat en la música, que treballa a la vegada i de manera globalitzada aspectes de coneixement de l'entorn físic i cultural on està ubicada l'escola.
Les activitats programades estan dissenyades per a donar resposta a les necessitats i a la manera natural d’aprendre dels infants, que integrin el protagonisme de l’infant en l'entorn i les tradicions i la vida associativa de l'indret on viuen. Les realitats físiques i culturals dels nens i nenes poden ser molt diverses i pot ser difícil atendre els diferents interessos i les necessitats dels més petits, pel que pensem que la programació no ha de ser tancada, sinó flexible i real, i que permeti incorporar noves activitats o eliminar-ne d'existents en funció de les necessitats dels infants, de la seva adaptació, de les seves iniciatives i dels recursos dels que puguem disposar.
Com a escola inclusiva atendrem a la diversitat adaptant-nos als infants amb necessitats específiques especials, ajustant objectius i activitats d’acord amb el procés evolutiu de cada infant, respectant-lo en tot moment. D’aquesta manera, tindrem sempre presents els nostres trets d’identitat, d’acord amb el nostre Projecte Educatiu de Centre.
La unitat de programació està pensada per a ser duta a terme durant el segon trimestre, en el qual els infants ja hauran fet una feina prèvia d'introducció al projecte anual i començaran a estar-ne més familiaritzats. A més, durant aquests mesos troben la festa major d'hivern del poble i diverses manifestacions de cultura popular, pel que creiem que és el moment idoni per treballar aquests aspectes. No obstant això, es treballarà d’una forma transversal durant tot el curs escolar, és a dir, tindrem molt en compte l’entorn més proper i el fomentarem dins d’altres unitats didàctiques de la programació d’aula, tal i com es pot comprovar a l’apartat 2.4. d’aquest projecte.
Per nosaltres és important que els infants coneguin les seves tradicions, les seves arrels, l'entorn en el que viuen i en el que probablement es desenvoluparan, d'aquesta manera podran créixer i formar-se com a persones.