dimarts, 22 de desembre del 2015

EL LLENGUATGE DEL VENT I LA PLUJA

Amb aquesta unitat didàctica "Un tomb pel nostre poble", volem conèixer diferents aspectes de la nostra vila, no només de l'entorn cultural, si no també de l'entorn físic. És per això que proposem aquesta activitat, on els infants observaran quin temps fa al seu poble i de quina manera intervenen els diferents fenòmens meteorològics sobre l'entorn proper. A l'hora i de manera globalitzada treballarem la música, a través de la imitació dels diferents sons que ens ofereix la natura utilitzant com a instrument el nostre propi cos.




Inici (Durada 5 minuts)
Convidarem als infants a seure en filera, en front del finestral que dona al pati i mirarem per la finestra el temps que fa. Observarem si plou (quin soroll fa la pluja, els efectes que té, per exemple els bassals), si fa vent (quin soroll fa el vent i com fa moure les plantes i els arbres del pati), mirarem si hi ha llamps o trons deguts a una tempesta elèctrica o si fa un dia assolellat. D'aquesta manera veurem quin temps fa al nostre poble i quins efectes tenen en ell els diferents fenòmens meteorològics.

Desenvolupament (Durada 10 minuts)
A continuació l'educadora (per motivar la participació) anirà mostrant als infants diferents imatges de fenòmens meteorològics (pluja, vent, llamp, tro, neu i sol) i els hauran d'identificar verbalment.
L'educadora representarà el so de cada fenomen meteorològic mitjançant el seu propi cos i els infants l'hauran d'imitar. Donarà unes pautes als infants, utilitzant tant el llenguatge verbal com el gestual perquè sàpiguen com ho han de fer.

PLUJA: Imitem el so de la pluja picant amb les puntes dels dits sobre el nostre cap. Primer molt a poc a poc i després més ràpid imitant la pluja quan plou poc o quan plou molt.
VENT: Imitem el so del vent bufant amb la nostra boca. Després mourem el nostre cos com si ens mogues el vent, imaginant que som arbres.
LLAMP: Els llamps cauen de dalt a baix però no fan soroll, així que representarem al llamp saltant amb els dos peus junts i ajupint-nos a terra.
TRO: Imitem el so dels trons picant fort amb els peus a terre.
NEU: Imitem el so que fa la neu quan cau a terra, picant fluixet les nostres mans sobre la panxa.
SOL: El sol no fa cap so, així que el representarem fent un cercle amb els nostres braços en l'aire.

L'educadora de suport, observarà als infants com es relacionen, com participen, si s'ho passen bé i els hi oferirà ajuda si ho necessiten.


Final (Durada 10 minuts)
Per finalitzar l'educadora cantarà la cançó “TIPI TIPI TAP” i els infants hauran de seguir el ritme de la cançó amb palmades.


TIPI TIPI TAP
TIPI TIPI TAP
CAU LA PLUJA
DES DEL TERRAT

BUFA EL VENT
BUFA EL VENT
BUFA EL VENT
DESDE PONENT

CAUEN ELS LLAMPS
CAUEN ELS LLAMPS
CAUEN ELS LLAMPS
DE DALT A BAIX

SONEN ELS TRONS
SONEN ELS TRONS
SONEN ELS TRONS
DESPRÈS DELS LLAMPS

CAU LA NEU
CAU LA NEU
CAU LA NEU
A POC A POC

SURT EL SOL
SURT EL SOL
SURT EL SOL
SEMPRE QUE VOL

En acabar la primera estrofa l'educadora preguntarà “-Com sona la pluja?” I els infants hauran d'imitar el so picant amb els dits al seu cap.

Així l'educadora anirà cantant totes les estrofes i convidant als infants que representin la pluja, el vent, els llamps, els trons, la neu i el sol (tal i com hem après fa uns minuts) fins acabar la cançó.

Si els nens i nenes estan engrescats i no es veuen cansats es pot repetir la representació de la cançó dues vegades.







Us animem a que realitzeu aquesta activitat també a casa. De ben segur passareu una bona estona en família!