diumenge, 20 de desembre del 2015

Metodologia

En aquesta unitat didàctica volem aconseguir, utilitzant la música com a element principal, que els infants coneguin el seu poble, que descobreixin tot el que hi poden trobar i que participin de forma activa en les tradicions i els costums d'aquest.
Volem regir-nos pels principis metodològics propis de l'etapa d'Educació Infantil, per aquest motiu, la nostra metodologia serà:
  • Globalitzadora: Proposant activitats que afavoreixen aprenentatges en les tres àrees de coneixement i que contribueixin al desenvolupament integral de l'infant.
  • Significativa: Amb activitats adequades al seu nivell evolutiu, i motivadores perquè responguin a les seves necessitats i interessos reals.
  • Quotidiana: Utilitzant el medi que ens envolta com a una font inesgotable de recursos i experiències, apropant a l’ infant el coneixement del medi en el qual es desenvolupa.
  • Lúdica: Intentant que a través del joc, com a gran eina educativa, s'adquireixin les capacitats que ens hem proposat.
  • Activa: Serà a través de la seva pròpia activitat com els infants construeixin tots i cadascun dels aprenentatges marcats.
  • Afectiva: Creant un ambient càlid i d'afecte, confiança i respecte per l'infant, on es sentin segurs, estimulats i motivats, de manera que cada vegada siguin més autònoms.

  • Inclusiva: seguint el nostre projecte educatiu de Centre, la metodologia que utilitzarem a les nostres activitats tindrà molt en compte l’atenció a la diversitat, atenent als infants segons el seu ritme evolutiu, de forma que tots els nens i nenes puguin treballar-les sense cap tipus de dificultat, realitzant les adaptacions oportunes que es puguin derivar de qualsevol observació duta a terme durant les avaluacions formatives. Tanmateix, s’utilitzarà un vocabulari que fugi de la discriminació sexista, fomentant d’aquesta forma la integració d’ambdós sexes.
    • Flexible: de forma que les activitats es puguin modificar segons el procés que els infants vagin realitzant durant les mateixes, adaptant objectius o capacitats.
    • Amb ensenyaments transversals: els tindrem en compte al llarg de totes les àrees curriculars i inclouran valors democràtics, cívics i ètics importants per al desenvolupament del nen/a en la nostra societat, com ara: la relació amb la diversitat, la convivència, el respecte a l'altre, la pau, la igualtat d'oportunitats, l'educació per la salut i la consciència ambiental i del consum.

    Els materials utilitzats en la unitat seran manipulables, motivadors, i adequats a l'edat dels infants i sobretot reals i entenedors. Tanmateix, reuniran les condicions de seguretat i higiene establertes en el Reial Decret 282/2006 de 4 de juliol.
    A l’hora de distribuir l’espai, es tindrà molt en compte tant la funcionalitat com l’estètica, i es farà de forma que el mobiliari pugui adaptar-se a les necessitats educatives segons el moment i l’activitat a desenvolupar. A tal efecte, es respectaran els llocs destinats a descans habitual, higiene i alimentació, que quedaran separats de la resta. En quant a les zones destinades al treball classe, s’organitzaran per racons, segons el centre d’interès que s’hagi de desenvolupar o les tasques que s’hagin de realitzar.
    Es treballarà amb una bona il·luminació natural, però també comptarem amb la llum artificial adequada segons l’hora del dia. Les aules de la nostra Escola disposen d’una bona ventilació, així com d’elements de calefacció adients per tal de tenir la temperatura correcta a dins de l’aula (entre 18º – 20ª).
    Destacar, que la nostra Llar d’Infants compleix la normativa vigent en matèria de seguretat, higiene, sanitat,habitabilitat, accessibilitat i supressió de barreres arquitectòniques.
    Els espais a l'aula estaran ben distribuïts i organitzats per tal d'afavorir el correcte procés d'ensenyament-aprenentatge. Sempre que calgui es podrà treballar a l'aire lliure (al pati) donada la temàtica de la unitat, la qual requereix un treball d'observació de l'entorn. Haurem de mantenir en tot moment l’ordre dins de l’aula.
    Referent a l'organització temporal, dedicarem una sessió a la setmana a la realització d'activitats corresponents a aquesta unitat didàctica.
    Quant als agrupaments a l'aula procurarem que siguin flexibles, combinant el treball individual, en petit grup o en gran grup depenent de les activitats a desenvolupar; de forma que podem garantir un aprenentatge més significatiu i donant l’atenció més personalitzada possible als infants, per tal de garantir un bon assoliment de les capacitats a desenvolupar, i sempre atenent al ritme evolutiu de cada un d’ells.
    A la classe, tindrem en compte l’opinió dels menuts, atenent les seves aportacions i comentaris i motivant el diàleg continu, mitjançant la conversa individual o el debat al grup classe.
    La comunicació amb les famílies, de vital importància en l’educació dels infants, serà continua i recíproca, utilitzant medis de comunicació tan formals com no formals per transmetre la informació necessària per fomentar un bons vincles afectius família-escola i fer partícips als pares i mares en el treball diària a l’aula de llurs fills.